22 Temmuz 2012 Pazar

FETHİ PAŞA KORUSU VE DE KİMLİĞİ;)

Üsküdar'da denize nazır, güzel manzaralı Fethi Paşa Korusu'na gittiniz mi hiç? Eminim çoğunuz gitmiştir, özellikle İstanbul'da yaşayanların en azından kulağına çalınmıştır bu güzel mekanın adı...
Ben de birkaç gün önce oradaydım:)



Erzurum - Bursa hattında düğünden düğüne koşturduktan, cAAnım akrabalarımın gönüllerini hoş tuttuktan sonra ayağımın tozuyla İstanbul'da gezmelere gittim, evet:)

Konuya geri döneceğim ama şöyle bir anti parantez açıp bir özelliğimden bahsetmek istiyorum size...:)
"Bu isimler de nereden gelmiş yaaa..." merakı:) Sizde var mı? Bende hayli mevcut durumda bu merak. "Bunun adı neden kaşık?", "Bu niye araba?", "Bu şehrin adı neden İstanbul?", "Adın neden Ülkü?"... gibi cismini gördüğüm şeyin ismini merak ederim ben kardeşler:):)

Nitekim Fethi Paşa Korusu'ndan içeri girdiğimde de aynı soru işareti gelip beynimin müsait bir yerinde yerini aldı. "Burasının adı neden Fethi Paşa Korusu'ydu ve Fethi Paşa kimdi?". Merak etmeyin. Üşenmedim, araştırdım.
Ne demiş J.W. Goethe...
 "Merakı olmayan hiçbir şey öğrenemez!":)

Gelelim Ahmet Fethi Paşa'ya...Biyografisi şöyle...
  
Fethi Ahmet veya Ahmet Fethi Paşa (d. 1801- ö. 1858) (Rodoslu Hafız Ahmet Ağa'nın oğlu olduğu için Rodosizade, Sultan 2. Mahmut'un kızı Atiye Sultan ile evlendiği için de “Damad” olarak anılır), 19. yüzyılda yaşamış Osmanlı asker ve devlet adamıdır. 1858 yılında ölmüştür.
1830’da Ferik (tümgeneral), 1833’te Viyana Büyükelçisi ve biraz sonra müşir (mareşal) oldu. Valilik ve Paris elçiliği yaptı. Ticaret Nâzırı, Meclisi Vâlâ Reisi, Harbiye Nazırı ve Tophane Müşiri oldu. 56 yaşında iken ölünce Divanyolu’nda 2. Mahmut Türbesi bahçesine gömüldü.
Bütün bu çeşitli ve önemli görevleri içinde en çok Tophane Müşirliği üzerinde durulur. Bu görevi sırasında padişahın isteği üzerine Eski Eserler Koleksiyonunu ( Mecma-ı Âsâr-ı Atika ) Aya İrini'de toplayarak Türk müzeciliğine katkıda bulunmuştur. Ayrıca Beykoz cam fabrikasının yönetimini de üstlenerek, Çeşm-i bülbül üretiminin yaygınlaştırılmasını sağlamıştır.
Kuzguncuk'taki Ahmet Fethi Paşa Yalısı, Üsküdar'daki Fethi Paşa Korusu, Karacaahmet'teki Rodoslu Ahmet Fethi Paşa Camii İstanbul'da onun adıyla anılan mekanlardır.

İşte böylee... Merakımı giderdim, içim rahatladı:) Biyografinin içinde yer alan, Ahmet Fethi Paşa'nın imalatının yaygınlaşmasına sebep olduğu Çeşm-i bülbül nedir diye belki siz de merak edersiniz dedim; link koydum:) 

"Bugün ne öğrendik " köşenize (!) katkım olduysa ne mutlu bana:) Bundan kelli Üsküdar'da Fethi Paşa Korusu'na gittiğinizde daha bir bilinçli olabilecek ve çevrenizdekilere "Fethi Paşa kimmiş biliyor musun..." diyerekten havanızı basabilecek kıvamdasınız, tebrikler:):)

Görüşmek üzere... 

2 yorum:

Eda dedi ki...

Teşekkürler bilgilerinize bende ilk defa bu gün gezdim gördüm Fethi pasa korusunu ve eve gelir gelmez bu Fethi pasa kimmiş bu kadar güzel yerde yasamış diye araştırayım dedim ,damatlardan biriymiş kısa hayatına cok şey sigdirmis Allah rahmet eylesin ...Mal sahibi mulk sahibi .....Kimdir bunun ilk sahibi ..............

Unknown dedi ki...

Ufak bir yardımım dahi dokunuysa ne mutlu bana... Çok sevdiğim dizelerle son vermişssiniz yorumunuza... Çok doğru... "Mal da yalan, mülk de yalan... Al biraz da sen oyalan..."